Q U A D R O P H O N I A 


BASIS

2010       

2012       

2015       

2019         

PARTITUR       

AUDIO       

VIDEO        

IMPRESSIONEN        

.PDF
 

Q U A D R O P H O N I A  #3.0
Internationales Festival Für Elektroakustische Kunst [  ]


06. und 07. Februar 2015
Neues Museum Nürnberg



EINGELADENE KÜNSTLER
Karlheinz Essl (AT): MacBook Pro with MaxMSP & RTC-lib / KORG nanoKontrol / AKG C411 Contact Mic / Kalimba and Gadgets

eRikm (FR) - 2 Pioneer CD-j / 1 Rane Mix / Max/MSP for the FX / Lemur Controler / MacBook Pro / iPad / 20 CD’s
Thomas Lehn (DE): EMS Analogue Synthesizer / Quadsteuerung: MaxMSP / Faderfox LV3
Yiannis Tsirikoglou (GR): MacBook Pro 13, Korg Microcontrol 2, Max/Msp, M-Audio Audiophile,Instrument Bodies, Objects.
Markus Mattern (DL): MN Phonogene / Cwejman RG6 and DMF2 / Intellijel Planar / Moog Voyager / TC NR1
Michael Ammann (DE): Neumann KM184 Stereo Mics / NI Traktor A10 / McMillen QuNeo / Mackie 1202 VLZ4

KARLHEINZ ESSL (AT)
Composer / Performer

www.essl.at

Geboren 1960 in Wien. 1981-87 Studium an der Wiener Musikhochschule: Komposition (Friedrich Cerha), elektro-akustische Musik (Dieter Kaufmann), Kontrabass (Heinrich Schneikart). 1979-89 Studium an der Universität Wien: Musikwissenschaft und Kunstgeschichte. 1989 Promotion mit einer Dissertation über “Das Synthese-Denken bei Anton Webern”.
Zunächst Kontrabassist in verschiedenen Kammermusik- und Jazz-Ensembles. Auseinandersetzung mit mittelalterlicher Musik und deren Aufführungspraxis. Unterrichtete zwischen 1995-2006 „Algorithmic Composition” an Anton Bruckner Privatuniversität Linz.
Seit 2007 Kompositionsprofessur für elektro-akustische und experimentelle Musik an der Musikuniversität Wien.
1990-94 composer-in-residence bei den Darmstädter Ferienkursen für Neue Musik.
1992/93 Performance-Projekt “Partikel-Bewegungen” mit Harald Naegeli, dem Sprayer von Zürich.
1992/93 Realisierung eines Kompositionsauftrags des IRCAM in Paris.
1997 Komponistenportrait bei den Salzburger Festspielen.
2003 artist-in-residence des Festivals “musik aktuell”, 2004 Reihe mit Portraitkonzerten am Brucknerhaus Linz.
2004 Würdigungspreis des Landes Niederösterreich für Musik.
Seit 1993 Musikintendant des Essl Museums in Klosterneuburg.
Neben Instrumentalwerken und Kompositionen mit Live-Elektronik auch Realtime-Kompositionen, Improvisationskonzepte, Klanginstallationen, ortsbezogene Musik- und Raum-Performances sowie Internet-Projekte.
Bereits früh stellte Essl den Begriff des Komponisten als autonomer Urheber und die traditionelle Aufführungspraxis als Reproduktion von Präfixiertem in Frage. Untersuchungen über die Fomalisierbarkeit musikalischer Prozesse - gemeinsam mit Gerhard Eckel - und die Auseinandersetzung mit seriellen Denkansätzen führte über einen engen Kontakt zu Gottfried Michael Koenig („Instituut voor Sonologie“ in Utrecht / Den Haag) schließlich zur Entwicklung von Software-Environments für „Computer Aided Composition“ und der „Realtime Composition Library for Max“ für algorithmische Komposition in Echtzeit (begonnen am 1992 am IRCAM in Paris). Seit 1996 entwickelt Essl das computerbasierte Software-Instrument m@ze°2, das er in seinen Musikperformances und Improvisationsprojekten einsetzt.

MacBook Pro with MaxMSP and RTC-lib / KORG nanoKontrol / AKG C411 Contact Mic / Kalimba, Music Box and Gadgets

eRIKM (FR)
Electro A.

www.erikm.com

Since 1992, eRikm has extended the field of artistic experimentation on the international scene.
Maintaining a constant fusion between thought, instinct and sensitivity, he pursues a simultaneity of practices and addresses the interplay between various compositional modes, relating to and using all languages.
From his early experience as a guitarist through to his later visual work, he is a maverick genre-bender who breaks down anyone’s attempts to conveniently classify him. Quickly recognised as a virtuoso turntablist and sound artist (1996), eRikm has made a longlife habit of crossing all territories and « world-systems » deemed “independent”, “institutional”.
At the same time (1997), he has developed an open and aspirational approach toward the technological media, both as a means of development for a new economic model and as an instrument for creation, production and diffusion. He deals with sounds like living organisms, constantly in flux, always open to the risk of accident or delight/unisson. As he plays with all these contradictions in his improvisations, his performance reaches new heights of intensity, trading off both understanding and sensation, seriousness and farce, anticipation and instinct.
His work references both the intimate and political, both popular and high culture, but without demonstration. Rather he creates a short-circuit connection between points with his live generated (and degenerated) material – from noise to reference – presenting multiple ways to capture each moment of the present in clear focus.
Throughout his career, collaborations have naturally occurred with his audiences and contemporaries, most notably: Luc Ferrari, Christian Marclay, Akosh S., Mathilde Monnier, Bernard Stiegler, FM Einheit… The kind of coincidences which have confirmed his instinctive search for transmutation, and to play on several levels.
Since 1997, on his own or with collaborators, eRikm has toured (with 5-7 on-tour projects to date), or created by request specific pieces, both transversal or for fixed spaces (record labels, radio, festivals, art centres…)
In the meanwhile, each time building on what has emerged before, the most personal fragments from his work (notably from his early artworks in photography, drawings, visual installations and video) continue to substantiate a singular kaleidoscopic vision. Ultimately, eRikm’s research resonates through all of his work, bordering scientific discovery and a poetic curiosity of the world.
eRikm is a Marseille based artist (Friche Belle de Mai)
2 Pioneer CD-j / 1 Rane Mix / Max/MSP for the FX / Lemur
Controler / MacBook Pro / iPad / 20 CD’s

THOMAS LEHN (DE)
Composer / Performer

www.thomaslehn.de

Geboren 1958 in Fröndenberg (Deutschland).
Nach einem Tonmeisterstudium in Detmold 1979-1980, absolvierte Thomas Lehn an der Musikhochschule Köln einen Doppelstudiengang mit klassischem Klavierdiplom (1985) und Jazzklavierdiplom (1987). Er konzertierte als Pianist in in den 80er Jahren in diversen Jazzformationen und klassisch-romantischen und zeitgenössischen Kammermusikensembles (u.a. Trio Dario, Menano Quartett, NOVA Ensemble Wuppertal, Thürmchen Ensemble Köln). Dabei war er regelmässig an Urauführungen beteiligt. Darüberhinaus wirkte er bei einer Vielzahl von Projekten diversester musikalischer, musiktheatralischer bis multimedialer zeitgenössischer Formen mit.
Im Verlauf der späten 80er und der frühen 90er Jahre verlagerten sich seine Aktivitäten allmählich gänzlich auf die zeitgenössische Musik und er widmete sich – neben seiner Pianistentätgkeit – zunehmend der live-elektronischen, auf analoger Klangerzeugung basierender Musik. Seit 1994 arbeitet er insbesondere mit dem analogen Modularsynthesizer EMS Synthi A, einem Instrument, welches einen direkten Zugriff auf die einzelnen Elemente der elektronischen Klangsynthese und damit ein unmittelbares Agieren im Struktur- und Gestaltprozess live aufgeführter Musik gestatten.
Konzertreisen – wiederholt unterstützt durch das Goethe-Institut – führten durch ganz Europa, die USA, Kanada, Japan, Australien, Neuseeland, Libanon und Israel in vielfältigsten Kollaborationen mit Musikern der internationalen musikalischen Avantgarde.
Neben anderen langjährigen Ensemble-Kollaborationen wie u.a. KONK PACK, TOOT, MIMEO, Duos mit M. Schmickler, T. Bertoncini, J. Butcher wirkt er gegenwärtig als Klavier- und Sythesizerinterpret im ensemble]h[iatus, einem 2006 gegründeten französisch-italienisch-deutschen Nonett, das Improvisation und Interpretation zeitgenössischer Musik in Konzertprogramme integriert und Auftragskompositionen in enger Zusammenarbeit mit den KomponistInnen (Globokar, Walshe, Jakober, Pateras) uraufführt.
Als Synthesizerinterpret realisierte Thomas Lehn live-Aufführungen elektronischer Kompositionen von Boguslav Schaeffer, Éliane Radigue und Peter Jakober. Schaeffer’s Electonic Symphony wurde auf der CD Pres Scores veröffentlicht. 2012 realisierte er die Uraufführung von Radigue’s Synthesizer-Solo-Werk OCCAM VI und – als Solist in Zusammenarbeit mit dem Klangforum Wien – Jakober’s Komposition dort. Seine Diskographie umfasst gegenwärtig ca. 80 Tonträgerveröffentlichungen.

EMS Analogue Synthesizer / Quadsteuerung: MaxMSP / Faderfox LV3
  

YIANNIS TSIRIKOGLOU (EL)
Composer / Performer / Sound Artist

www.soundcloud.com/yiannis-tsirikoglou / www.eventlessplot.com / www.duelprotocol.info

Yiannis Tsirikoglou is a composer, performer and a sound artist born in 1981 in Larissa, Greece. In 2000 he moved to Thessaloniki (Greece) where he studied Civil Engineering. In 2009 he attended the Sonology course at the Royal Conservatory in Den Haag, Netherlands and he has recently finished the Sonology Master studies at the same school with teachers like Kees Tazelaar, Paul Berg, Richard Barrett, Joel Ryan and Johan van Kreij, dealing with subjects including algorithmic synthesis, sound sculpting using mathematical models and spatial composition / synthesis techniques.
As a member of the Thessaloniki based trio Eventless Plot, he has released several tracks and albums like the critically acclaimed Ikon cd on Granny records (2009) , Recon which is released from Thanos Chrysakis’ label Aural Terrains in July 2012, “points of attraction” in Another Timbre’s Anonymous Zone and the new cd Structures on Creative Sources. E. plot shared the stage with artists like Giuseppe Ielasi, Angel, Vladislav Delay [Synch festival 2008, Knot gallery 2011 (Athens),O’ gallery(Milan) and many more].
He is also participating in the digital sound duo Duel Protocol with Auris Bavarskis, making sound installations and performances using new technologies and unconventional ways (light feedback systems, typing processes) presented in venues and festivals like Worm(Rotterdam), FIBER Festival(Amsterdam) and Jauna Muzika Festival(Vilnius-Lithuania).
Yiannis is working also as a composer / sound designer on film, dance and art installations. In 2011 he made the soundtrack for the animation .::. .::. .::. [DUST], a collaboration with visual artist Mariska de Groot originally made for 360 panoramic cinema and 6 loudspeakers presented at Oddstream Festival 2011(Nijmegen,Netherlands), nominated for punto y raya festival (Reina Sofía ,Madrid) competition and presented in the international Fest of Contemporary animation & media-art LINOLEUM (Moscow). .::. .::. .::. [DUST] soundtrack was released from More Mars label in a special 3’’ cd edition. Recently he created music and sound for the dance piece Mirage with the choreographer Loreta Juodkaite and source_language with Ivan Perez for the Korzo theater in Den Haag.
Active in the free impro scene, he lately attended workshops by Peter Evans, Evan Parker and Sarah Nicolls between others, collaborated with many musicians and participated in the Sonology Electroacoustic Ensemble, organized by Richard Barrett. In December 2012 he participated at Quadrophonia#2.0 (International Festival Of Electroacoustic Surround Sound) in Nürnberg improvising with Andre Bartetzki, Lawrence Casserley, Michael Ammann, Christopher Haworth. For his multichannel compositions as well as his live performances he is building his own Max/Msp programs where mathematical models (as trajectories) and trackpad information are used (together with special mapping systems) to control several sound parameters and spatial position of sounds at the same time. His goal is to create immersive new forms of sound with “natural” or complex development in time and space while preserving an intuitive real - time control.

MacBook Pro 13, Korg Microcontrol 2, Max/Msp, M-Audio Audiophile, Instrument Bodies, Objects, AKG C1000

Markus Mattern (DE)
Acoustic Performer

www.soundcloud.com/markus-mattern / www.markusmattern.jimdo.com

Beeinflusst durch den Radiophonic Workshop, SF Tape Music Center und anderen Pionieren der frühen elektroakustischen Musik und Klangschöpfung, sind Markus Matterns Klangmittel und die damit verbundene Arbeitsweise grösstenteils mit generiert, die es in etwas anderer Form auch schon vor knapp einem halben Jahrhundert gab.
Seine Soundscapes werden live mit analoger Klangerzeugung erzeugt. Diese althergebrachte subtraktive Klangsynthese besticht durch einen für den Hörer organischen Klang und wird nicht durch allzu komplexe Effektierung aufgehübscht.
Um es kürzer zu sagen: Man hört eigentlich nur Strom.
Ähnlich wie bei einem Instrumentalisten gibt es nur eine Stimme, die gegebenfalls vervielfacht wird.
Die (illusorische) Verräumlichung und modulierte Anordnung im Hörfeld spielt bei seinen Klangskulpturen eine wesentliche Rolle.

MN Phonogene / Cwejman RG6 and DMF2 / Intellijel Planar / Moog Voyager / TC NR1

MICHAEL AMMANN (DE)
Klangkünstler / Elektroakustische Phonetik

www.m-ammann.de

1998 Hochschule für Kunst und Design Hannover. Klangkunst bei Prof. Eller. 1999-2004 Akademie der Bildenden Künste bei Prof. Hölzinger und Prof. Georg Winter. Kunst und Öffentlicher Raum. Seit 2002 Meisterschüler bei Prof. Ottmar Hörl.
> Aufführungen (Auswahl): ARS Elektronica Linz (2003), Blaue Nacht Nürnberg (2003/2006), Deutschlandradio (2004), Leipziger Buchmesse (2004) und LNdW Berlin (2007), Metropolis WfS Amsterdam 124th AES Convention (2008), Hörbar Hamburg (2012), ImAusland Berlin (2012), Neues Museum Nürnberg (2013), Essl Museum Klosterneuburg/ Wien (2014) und diverse Klangkunstfestivals.
> Interplay: Stark Bewölkt, Rayka Wehner, Irene v. Fritsch, Yiannis Tsirikoglou, André Bartetzki, Jörg Hufschmidt, Christopher Haworth, Lawrence Casserley, Markus Mattern, Zoy Winterstein, Petri Kuljuntausta, Marco Timlin, George Hazard, Frank Bierlein, Peter Fulda, Gunnar Lettow, Dr. Mathias Beyerlein, Günter Horn, Tobias Robens, Karlheinz Essl.
> Releases (Auswahl): Clinic - amorph fictions. Live Hörstück im 5.1 Format, teilgeneriert für die Wellenfeldsynthese. (2005), WORK 01-03 - Manipulated Instant Auditives (2006-2011), Paarung 01-10 (Teilstrukturierte elektroakustische 4.1 Interplays)
> Filmton: 5.1 Neuvertonung ‘Metropolis’ 1927. Teilgeneriert für die Wellenfeldsynthese (2006-2010). 5.1 Neuvertonung der Film ‘Vampyr’ 1932 (2010) und ‘The Fall of the House of Usher’ 1928 (2010).
> Kooperation: Kunstsalon Fürth e.V., Metropolmusik e.V Nürnberg., Hörkunst e.V. Erlangen, Zentrifuge e.V. Nürnberg.
> Research: Konzepte und Positionierungen zum Thema: Improvisation. Feldforschung Wellenfeldsynthese.
> Initiator: QUADROPHONIA - Internationales Festival für Elektroakustischen Raumklang in Nürnberg (2010 / 2012 / 2015)

Neumann KM184 Stereo Mics / NI Traktor A10 / McMillen QuNeo / Mackie 1202 VLZ4 / Steinberg Nuendo 4 / Lenovo Thinkpad